Beoefening van Diepte Meditatie

Onze aandacht is vaak naar buiten gericht. Het vermogen om met onze aandacht naar binnen te gaan - naar onze innerlijke bron van geluk, creativiteit en intelligentie - hebben we meestal niet ontwikkeld. Tijdens Diepte Meditatie ontwikkelt u uw innerlijke aandacht.

Diepte Meditatie is een stiltemeditatie waarbij u gemakkelijk in een stoel zit met de ogen gesloten. Tijdens de meditatie gebruikt u een mantra. Door gebruik van de mantra en de natuurlijke neiging van de geest om naar een gebied te gaan van gelukzaligheid, neemt uw denkactiviteit af. De geest komt tot rust. Er ontstaat een unieke toestand die we alerte rusttoestand noemen. Dit betekent dat de geest helder en wakker is, maar stil. Deze innerlijke kalmte is zeer aangenaam.
Omdat geest en lichaam onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, komt ook het lichaam tot diepe rust. Zo daalt de hartslag, de stofwisseling en overmatige spierspanningen nemen af, de ademhaling wordt rustiger en de hersenactiviteit is ontspannen maar waakzaam. Deze rust is fysiologisch zelfs dieper dan het diepste punt van slaap. Daardoor worden vermoeidheid en (diepliggende) stress, stress die tijdens de nachtrust niet wordt opgelost, spontaan opgeruimd en neemt energie toe.

Het advies is om 2 keer per dag 20 minuten te mediteren voor het behalen van het maximale resultaat. Ten eerste ontdoen we ons dan van vermoeidheid en spanningen. We laden op waardoor we de dag en avond met energie tegemoetgaan. Ten tweede zorgt regelmatige meditatie ervoor dat de kwaliteiten van onze innerlijke bron geleidelijk aan ge´ntegreerd worden in ons dagelijks leven.

De beoefening van Diepte Meditatie is:

  • eenvoudig. Diepte Meditatie is niet moeilijk. Maar net als praten, moet het wel geleerd worden.
  • aangenaam. De geest ervaart het contact met zijn essentie, dit gebied van geluk, als uiterst aangenaam.
  • natuurlijk. Van nature voelen we ons aangetrokken tot datgene wat we aangenaam vinden en ons gelukkig maakt. Denk aan vrienden, voedsel, muzieků en tijdens Diepte Meditatie onze innerlijke bron van geluk.
  • gemakkelijk. Diepte Meditatie is heel natuurlijk en alles wat natuurlijk is gaat normaliter gemakkelijk: slapen, eten, lopen etc. Bovendien zitten we bij Diepte Meditatie gemakkelijk en ontspannen met gesloten ogen in een stoel. Er is dus geen ongemakkelijke lotushouding voor nodig (tenzij u dat aangenaam vindt).
  • moeiteloos. Diepte Meditatie vergt geen inspanning en concentratie.

Mediteren hoeft niet per se thuis. U kunt overal waar u ongestoord kunt zitten mediteren. Bijvoorbeeld in de trein, in het park of tijdens de pauze op het werk.

Page up